Merkkipäivät

Kuortaneen seurakunta muistaa merkkipäivän viettäjiä seuraavasti:

70 ja 75 vuotta täyttävät kutsutaan vuosittain yhteiseen juhlaan seurakuntatalolle. 80 vuodesta eteenpäin käydään päivänsankaria onnittelemassa erikseen viiden vuoden välein joko kotona tai tarpeen vaatiessa Kuortaneen alueella sijaitsevassa hoitolaitoksessa. 90-vuotispäivän jälkeen vierailuja tehdään joka vuosi.

Onnittelukäyntejä tekevät diakonissa, kanttori, seurakuntapastori ja kirkkoherra. Diakonissan käynnit osuvat tavallisimmin arkipäiville. Viikonvaihde on pääasiassa pappien vastuulla. Muuten ainoa jakoperuste on se, kenelle käynti sopii parhaiten muiden tehtävien ohessa. Joskus tämäkin tuottaa vaikeuksia. Silloin otetaan onniteltavaan yhteyttä ja sovitaan jokin muu kuin syntymäpäivä vierailupäiväksi. Koskaan syntymäpäiväkäynnille ei tulla ilmoittamatta siitä etukäteen puhelimitse. Jos hakupalvelusta ei löydy päivänsankarin tai hänen puolisonsa nimellä puhelinnumeroa, lähetetään hänelle onnittelukortti postitse. Jotta näiden päivänsankarien luona tultaisiin käymään, toivotaan asianomaisen itse tai hänen läheisensä ilmoittavan pyynnön suoraan diakonissalle puh. 040-5173475.

Onniteltavaa muistetaan pääsääntöisesti onnittelukortilla, kirjalahjalla tai villasukilla. Poikkeustapauksessa onnitellaan kukkasin.

Jos merkkipäivän vietto kielletään julkisesti, seurakunnastakaan ei tällöin tulla. Jos päivänsankari kaikesta huolimatta toivoo seurakunnan työntekijän käyntiä, toivomuksesta on syytä ilmoittaa seurakuntaan soittamalla diakonissalle puh. 040-5173475. On hyvä, jos seurakuntaan ilmoitetaan myös siinä tapauksessa, että merkkipäivän viettäjä on poissa kotoaan, vaikkei hän siitä ole erikseen lehdessä ilmoittanutkaan. Joskus merkkipäivän viettäjä toivoo voivansa nauttia ehtoollisen vierailun yhteydessä. Asia järjestyy soittamalla. Tällöin tosin on syytä varautua siihen, ettei vierailu järjesty aivan toivottuna ajankohtana.

Jos seurakunnan työntekijää ei ilmaannu paikalle tai tule onnittelutervehdystä postitse kohtuulliseksi katsottavana aikana, on aiheellista, että merkkipäivän viettäjä itse, hänen omaisensa tai naapurinsa ottaa välittömästi yhteyttä johonkin onnittelukäynneistä vastaavaan seurakunnan työntekijään. Kysymyksessä on joko inhimillinen erehdys tai voittamaton este. Onnittelukäynti järjestyy varmasti, ellei nyt samana päivänä niin kuitenkin jälkikäteen. Ketään seurakuntaamme kuuluvaa merkkipäivän viettäjää ei tarkoituksellisesti unohdeta.

Huom! Korona-aikana syntymäpäivämuistamiset on hoidettu puhelimitse soittamalla niille, joiden puhelinnumero löytyy hakupalvelun kautta sekä kortilla niille, joille ei ole puhelinnumeroa saatavilla tai jotka asuvat palvelukodeissa.