Häät

Vihkitoimituksen järjestäminen edellyttää voimassa olevaa avioesteiden tutkimista. Jos tutkiminen on suoritettu muualla kuin Kuortaneella, todistus toimitetaan vihkijälle viimeistään ennen vihkitoimitusta.

Vihkiminen voidaan toimittaa kirkossa, seurakuntatalolla tai muualla. Jos seurakunnan tilaa käytetään, se kannattaa varata hyvissä ajoin kirkkoherranvirastosta. Samalla voi esittää toivomuksen vihkijään nähden. Myös pappiin on syytä olla ajoissa yhteydessä. Hänen kanssaan sovitaan mahdollisesta hääharjoituksesta. Harjoitukseen voi pyytää myös kanttorin mukaan. Häämusiikista saa sopia myös suoraan kanttorin kanssa.

Jos vihkiminen toimitetaan muualla kuin seurakunnan tiloissa, on syytä kertoa, tarvitaanko myös kanttori mukaan. Jos joku vihkitoimituksen toimittajista on muualta kuin Kuortaneelta, on syytä selvittää, keitä seurakuntamme työntekijöitä tarvitaan paikalla.

Vihkiminen toimitetaan kirkkomme voimassaolevien kaavojen mukaisesti. Niihin sisältyy varsin suuria vaihtelun mahdollisuuksia. Ne selviävät keskustelemalla papin kanssa.

Jos hääjuhla pidetään seurakuntatalolla, tila on varattava ajoissa. Emäntää Kuortaneen seurakunnalla ei ole, eli tarjoilu tulee varata pitopalveluyritykseltä. Kirkkoherranvirastosta voi kysyä pitopalveluyrittäjien nimiä.

Siviiliavioliitto siunataan pyydettäessä. Siunaustoimituksen varaamiseen pätee edellä sanottu soveltuvin osin.

Hääpari lähdössä alttarilta.